Děti, mobily, internet. A co je v pozadí?!
7.9.2024
Před jistou dobou jsem byl pozván na nedělní oběd do jedné rodiny ve farnosti. Oběd byl výborný, v rodině bylo několik dětí a o zajímavá témata k diskusi nebyla nouze. V jídelně byl také menší stůl s počítačem, kde jeden z mladších členů rodiny trávil většinu času hraním „střílečky“. Bojoval v týmu, propojený s několika lidmi z celého světa prostřednictvím internetu, a čas od času jsme zaslechli, jak dává do mikrofonu jednotlivé povely ke vzájemné koordinaci strategie jeho týmu. Přišlo mi, že se od zbytku rodiny hodně straní. Přisedl si k velkému stolu jen na chvilku, aby snědl oběd, a hned potom odběhl ke svému počítači do virtuální bitvy. Později jsem se dověděl, že ve škole zažívá silnou šikanu od spolužáků a příležitost zažít určitá vítězství mu dává zatím pouze toto virtuální bojiště. Občas na tuto událost vzpomínám, protože řada našich skutků je často vedena snahou o kompenzaci něčeho, čeho se nám nedostává. A platí to jak v reálném, tak virtuálním světě, a jak ve světě dětí, tak i dospělých. Když to přesáhne určitou míru, můžeme mluvit o škodlivosti. Ale nejdříve je potřeba dobře pochopit celou situaci a souvislosti, které k ní vedou. Jedna teoložka moderní doby říká: „Neberme lidem berličky, když jsme je nejdříve nenaučili chodit.“ Tohle je velká výzva pro všechny vychovatele!
Když mluvíme o dětech a internetu, mluvíme především o vztazích. Pro řadu lidí, a zvláště dětí, je totiž internet vyhledávaným místem realizace a kompenzace toho, čeho se jim v reálném životě zatím nedostává právě v oblasti vztahů a pozornosti. To klade často nemalé nároky na pozornost rodičů, zájem o život svých dětí a skutečná přátelství.
Internet je dnes pevnou součástí života dětí, a to dokonce i těch, které k němu samy nemají přímý přístup – spolužáci jsou vždy nablízku. Je třeba s dětmi mluvit o tom, co na internetu dělají, s kým se tam potkávají, co sledují, proč je zajímá právě tento youtuber, nebo jim někoho vhodného citlivě doporučit apod.
Někdy si rodiče myslí, že když jsou děti doma, jsou v bezpečí. Neposlali by je ven z bytu do temných ulic nočního města. Ale prostřednictvím internetu jsou jejich děti pár kliků myší či pohybů prstu od setkání, která je mohou poznamenat na celý život, a přitom jsou za zamčenými dveřmi. Nezapomenu na jednoho chlapečka, který viděl na obrazovce krutou smrt člověka. Nemohl tento obraz „vymazat“ z hlavy a srovnat se s tím po několik let. A takových scén je internet plný.
Některé děti jsou cíleně oslovovány lidmi s nekalými úmysly a někdy je již tato počáteční komunikace dosti zraňující. Jedná se často o dospělé, kteří se vydávají za děti – navíc někdy opačného pohlaví – a snaží se takto druhým ublížit či řešit svá životní traumata. A zdaleka se nemusí jednat o nějaké seznamky či podobné služby. Může to být například chat ve hře nebo server určený ke sdílení videí.
Na celou problematiku bychom se však měli podívat také ze širšího hlediska. Mnoho rodičů dává svým potomkům do ruky mobil či tablet, aby „byli hodní“ a zabavili se. Měli bychom však vědět, čím přesně se naše děti na internetu zabavují a čemu se tam učí. Často je taková zábava spojena se sledováním krátkých videí, youtuberů nebo filmů. Je dobré přemýšlet o tom, jaké hodnoty, vzorce chování a duchovní podněty děti tímto způsobem přijímají do svého života. Rozhodně se totiž nejedná o neutrální záležitosti. Řada dětí je sledováním takových pořadů vědomě či nevědomě ovlivňována mnohem více, než možná tušíme. A jedná se někdy i o hodiny působení zcela neznámých lidí a různých automatických algoritmů na naše děti každý den. Tyto algoritmy velmi umně doporučují dětem (i dospělým) další a další videa ke zhlédnutí tak, aby u nich strávili co nejvíce času. V některých případech můžeme děti nasměrovat, ukázat jim lepší zdroje, kanály na YouTube apod.
Relativně citlivým problémem jsou také různé „výzvy“ – úkoly, které se šíří především na různých videoplatformách. Některé jsou vtipné, některé mohou být i užitečné, některé mohou být škodlivé a některé mohou vést i k poškození zdraví a ohrožení života.
Specifickou záležitostí je způsob komunikace mezi dětmi a mládeží. Taková jedna problematická fotka zaslaná kamarádovi či zveřejněná někým blízkým může ošklivě poznamenat sebevědomí na celý život. Třeba i za několik let, když jsme na ni zapomněli. Internet totiž zapomíná někdy hodně pomalu…
Dále je třeba upozornit na výše zmíněné mikrotransakce, které umožňují utratit ve hrách či v různých aplikacích někdy i velké finanční částky. Je třeba mít dobře nastavené schvalování plateb a průběžně hlídat výpis své platební karty. Nekontrolované využívání internetu a technologií vůbec má také významný vliv na tělesné zdraví člověka, způsob stravování a potlačování únavy. Dnes není problém zakoupit speciální „povzbuzující“ nápoje nebo pilulky pro hráče počítačových her, aby lépe „vydrželi“. Otázkou je dlouhodobý efekt konzumace těchto prostředků na lidské zdraví.
Nejlepší cestou, jak bezpečně tyto případné problémy řešit, je výchova vlastním příkladem. Těžko je možné po dítěti chtít, aby odložilo svůj mobil, když nás celou cestu tramvají vidí se dívat do svého mobilu. A dítě není schopné vždy rozlišit, že my tam děláme „opravdu důležité věci“ a „máme mnoho práce“. Děti si také dobře všímají, jaké my máme v mobilu aplikace a jak je používáme…
Potom se nabízí řada technických prostředků, které umožňují regulaci času na mobilu, používaných aplikací, sledování videí, komunikace, zjišťování polohy, obsahu a návštěvnosti či filtraci různých stránek apod. Firma Apple nabízí pro tento účel službu „Čas u obrazovky“, firma Google „Family Link“. Existuje i mnoho dalších podobných aplikací. Jedná se o poměrně „mocné“ nástroje. Zde je však dobré mít na paměti, že využívání těchto nástrojů je třeba nejdříve probrat se svým dítětem a jednotlivé funkcionality dobře přizpůsobit jejich věku. Tyto nástroje se totiž také velmi snadno mohou stát prostředkem ke zničení důvěry v celé rodině po řadu let.
Myslím přitom na jednoho člověka, kterému rodiče v dětství zakazovali kupované sušenky a další pochutiny. Když vyrostl, stal se velkým milovníkem takových potravin – jako by potřeboval dohonit to, co v dětství neměl. Následky na sebe nenechaly dlouho čekat...
Až děti vyrostou, budou se muset již kontrolovat samy. My jim nejvíce pomůžeme tím, že jim postupně budeme ukazovat, jak smysluplně nakládat s časem, který na tomto světě máme svěřený. Povedeme je k poznání, že hodnotné věci najdeme i mimo pohled na svůj mobil, tablet či počítač. V tomto ohledu může skvělou roli sehrát zapojení dětí ve skautu nebo v nějakém sportovním či jiném kroužku.
Naučme děti postupně také třídit informace – jak přijímané, tak i odesílané – a pohybovat se v prostředí internetu, podobně jako je učíme pohybovat se ve světě reálném.
Osvědčený tip
Promluv se svým dítětem, partnerem či blízkým člověkem o tom, v čem spatřuješ největší přínos internetu do svého života. Mysli na to, že právě vztahům s našimi nejbližšími má každá technologie sloužit.
Z knihy:
S mobilem do Božího království?
Josef Ptáček
25 úvah o tom, proč je internet dobrý sluha i zlý pán
Sekce: čtenářský koutek | Tisk | Poslat článek známému
aktuality
30.9.2024
Vnímáte někdy bezradnost nad obtížnými místy Bible?
Obtížné oddíly knih Mojžíšových
Jan Heller, Martin Prudký
3.7.2024
II. Vatikánský koncil pro začátečníky i mírně pokročilé - videoprezentace knížky
Stručný průvodce po II. vatikánském koncilu